onsdag 15 juni 2011

Hotell helena

Niklas sov ingenting i natt. Han satt vaken på det kalla stengolvet medan jag fick lyxen att ligga ner på en bänk- han resonerade som så att jag ändå hade störst chans att somna. Otroligt snällt. Jag visade min tacksamhet genom att låta honom sitta närmast fönstret i planet hit till Rhodos. Men det blev ändå jag som fick mest sömn även där. Nu ligger min älskling på en vitbäddad säng i ett vitmålat rum och sover medan jag sitter på balkongen och funderar över om jag ska bada eller ej. Att hitta hotell var sjukt jobbigt. Jag lämnade Niklas på en bänk i skuggan någonstans i stan med packningen och tappade bort mig totalt medan jag sprang in och ut till en massa greker och letade rimliga priser. Trevligt nog blev det hotellägaren med högst utgångspris som tillsist gav med sig och gick med på att bemöta vår begränsade budget. Jag var borta i en timma och Niklas var genomsvettig av oro när jag tillslut hittade tillbaka till honom, sömnlösheten hade gjort honom paranoidare än vanligt.
Det blir två nätter i Rhodosstad till att börja med, sedan far vi neråt längst kuststräckan och letar efter mindre städer/byar med bättre priser och lite mera lugn och ro.

Grekland är sig likt, vackra hotellbyggnader samsas med både tjusiga och söndriga vita hus, påbörjade boningsskelett blandas upp med enorma blombuskar av arter som vi i Sverige har i miniatyr i krukor på fönsterblecken. Gatorna är smått skitiga, grekerna ser hälsosamt bruna ut medan turisterna skiner i vitt och rött, havet glänser blått och de låga bergen tycks skjuta upp överallt. Vädret just nu är likvärdig till svensk sommar när den är som bäst, det är 24-25grader i skuggan, smått blåsigt och alldeles underbart.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar