söndag 3 juli 2011

Sånt man tänker och det man gör

Jag vaknade tjugo över sju i morse, sedan blev det med en gång omöjligt att somna om. Så jag läste lite och sen gjorde jag vad Simone de Beauvoir anser är lika med en hjärntvätt för kvinnan, jag städade.
mmSimone vägrade att städa, det dödade enligt henne kreativiteten, så istället bodde hon större delen av sitt liv på hotell, som man kunde göra på den där tiden, och när hon till slut skaffade en liten etta i Paris så anställde hon någon som städade åt henne.
mmOm jag minns rätt så ansåg hon också att kvinnan när mannen arbetade och hade sig och hon själv var ”hemmafru” skapade ett slags fängelse åt mannen (och sig själv), där hon krävde att lönen skulle investeras på ex. inredning till hemmet och där hon städade och lagade mat och om mannen inte bekräftade hennes ansträngningar tillräckligt ihärdigt så gick hon sönder, för detta var allt hon hade att leva för och då skall han också leva för detta.
mmBland annat därför måste vi bryta upp det traditionella familjemönstret, (vilket vi inte har gjort). Även om det kanske låter lite överdrivet, så tycker jag att hon har en poäng. ”Kvinnan” har i regel ett sådant fruktansvärt behov att tillfredsställa män och därigenom bli bekräftad, bland annat det tror jag är något som förstör för många sexuellt, då man förvirrar bort sig i att tillfredställa sin partner och glömmer att utforska vad som funkar för en själv.
mmSånt händer det att jag börjar tänka på när jag städar, eller lagar mat, eller ser ett hurtigt bokomslag med titeln ”Orgasmera mera” (crap).
mmAnnars upptas just nu mina tankar mest av en annan bok, Chockdoktrinen, som handlar om hur kapitalismen påtvingas land efter land och bryter ner dessa länders infrastruktur för att istället skapa köp- och säljparadis för rika, äckliga gubbar (läs amerikaner).
mmMen nog med intellektuella utsvävningar.

Efter att jag både städat, diskat och lagat mat i morse väckte jag Niklas med brunch på sängen (vilket jag fick fin bekräftelse genom/för) och vi avverkade några avsnitt av en amerikansk serie. Sedan läste vi, höll oss inne på rummet och gav oss till sist ner på ”stan” där vi delade på en rätt så god pizza och handlade lite.

Färskpressad apelsin och vattenmelon!
(samt en skvätt vodka)


Senare gav vi oss av till stranden där vi låg och glassade i solen tills den nästan gick ner och nu är vi åter på hotellrummet och ska käka mat som Niklas lagat i all hast när han insåg att han var nära att sätta i sig en påse chips följt utav en stor croissant och det därmed gick upp för honom att han var hungrig. Nu lägger han upp maten på tallrikarna och sjunger ”feta cheese, feta cheeääse!” det är med andra ord dags att sluta skriva och börja äta.

Under resans gång har vi (hittills) nu hittat;

  • Ett parasoll!
  • Flip-flops till mig!
  • En stråmatta!
  • En prima luftmadrass!
  • Ett par riktigt bra simglasögon!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar